Avancerad sjukvård i hemmet - tillgänglighet och nyttjande

Charlotte Castor, barnsjuksköterska och doktorand vid Lunds universitet

Redan 2013 beslutade region Skåne att avancerad sjukvård i hemmet (ASIH) ska vara tillgängligt för alla, oavsett ålder och diagnos och i alla skeden av sjukdom, inte enbart vid livets slutskede. I en ny studie från forskargruppen Barns och familjers hälsa har forskare nu kartlagt tillgänglighet och nyttjande av ASIH för barn och hur familjen upplever vård i hemmet.

Avancerad sjukvård i hemmet (ASIH) för barn innebär att barnet i sitt eget hem får sjukvård som motsvarar den på sjukhuset. På så sätt kan barnet vårdas i hemmet tillsammans med sin familj, i ett skede när de behöver varandra som mest.

I studien har forskarna genomfört en kartläggning av barn 0-17 år, som remitterats till och som fått avancerad sjukvård i hemmet av någon av 8 ASIH-enheter i södra Sverige under perioden 2015-2018.

Studien visar att ASIH utgör ett komplement till sjukhusbaserad vård för barn med olika diagnoser och genom olika stadier av både akut och långvarig sjukdom och vid livets slutskede. Forskarna fann en hög grad av tillfredställelse med vård i hemmet hos både föräldrar och barn.

I resultatet framkom att en liten grupp barn remitteras till ASIH där vanligaste insatsen är intravenös antibiotikabehandling och vanligaste diagnosgruppen är barn med cancer.

Forskarna ser dock skillnader mellan ASIH-enheter i Skåne vad gäller andel barn som remitteras för palliativ vård och andel barn som inte får vård i ASIH trots remiss vilket är ett tecken på att vård inte ges på lika villkor i hela Skåne.

Bakom studien står Charlotte Castor, barnsjuksköterska och doktorand tillsammans med handledare Kajsa Landgren, Helena Hansson och Inger Kristensson Hallström. Studien finansierades med medel från Barncancerfonden, Lions forskningsfond, Jonasfonden, Mjölkdroppen och Region Skåne.

Publikation
Accessibility, utilisation and acceptability of a county-based home care service for sick children in Sweden.