Erhåller tema vid Pufendorfinstitutet

Workshop
Workshop "Genus och konflikt" vid Pufendorfinstitutet med professor Maria Stern från Göteborgs universitet. Fr.v. Filippo Dionigi, Lina Sturfelt, Rola El-Husseini, Maria Stern, Julia van Zijl, Per-Olof Östergren, Eleni Karageorgiou.

Inger Kristensson Hallström med forskarkollegor vid Lunds universitet har erhållit tema vid Pufendorfinstitutet för projektet ”Genus och konflikt”. Ur ett genusperspektiv ska forskarna analysera civilbefolkningens erfarenheter under och efter väpnad konflikt, med fokus på de mest utsatta grupperna, kvinnor, barn, sexuella minoriteter och könsminoriteter.

Pufendorfinstitutet är ett tvärvetenskapligt institut med syfte att stimulera till samarbete mellan forskare från olika discipliner inom Lunds universitet.

Vid institutet bedrivs verksamhet i gruppform, i större format kallade ”teman” och i mindre format kallade ”Advanced Study Groups”. Projektet ”Genus och konflikt” har tidigare bedrivits i en Advanced Study Group men har nu erhållit tema för arbete under höstterminen 2019 och vårterminen 2020.

Inger Hallström
Inger K. Hallström

I projektet deltar ett tvärvetenskapligt team av forskare med kompetens inom sociologi, global hälsa, juridik, barnsjukvård, socialmedicin, praktiserande läkarvård och mänskliga rättigheter.

Tillsammans ska forskarna studera den dynamik som uppstår i konflikrelaterat sexuellt våld mellan tre typer av aktörer nämligen offer, förövare och betraktare. Avsikten är att förstå orsaker till olika aktörers roll och hur dessa roller påverkar möjligheterna att hantera konsekvenserna.

Från forskargruppen Barns och familjers hälsa deltar Inger Kristensson Hallström, professor i pediatrisk omvårdnad.

– Det är en spännande fortsättning på en Advanced Study Group som har pågått under ett år. Ämnet för temat är utmanande men väldigt aktuellt och det tvärvetenskapliga perspektivet är stimulerande. Min infallsvinkel är framförallt barn och kvinnor som kommer från konfliktområden och hur stöd kan utformas, säger Inger Kristensson Hallström.