Fysisk aktivitet vid bröstcancer

Fysisk aktivitet
Fysisk aktivitet. Bildkälla: Pexels.

Det finns idag en stor mängd vetenskaplig evidens som visar att fysisk aktivitet har positiva effekter för kvinnor som drabbats av bröstcancer. En ny studie från Lunds universitet bekräftar tidigare evidens och visar på samband mellan fysisk aktivitet och minskad mortalitet för kvinnor som diagnostiserats med bröstcancer.

Bakom studien står Anna Johnsson, Per Broberg, Ute Krüger, Anders Johnsson, och Håkan Olsson tillsammans med Åsa Tornberg från forskargruppen Barns och familjers hälsa.

Åsa Tornberg

I studien inkluderades 847 kvinnor i åldrarna 34-83 år som diagnostiserades med bröstcancer mellan 18 februari 1992 och 16 april 2012. Forskarna undersökte sambandet mellan frekvensen av överlevnad och fysisk aktivitet efter diagnos.

Resultatet visade, i linje med tidigare forskning, på ett tydligt samband mellan fysisk aktivitet och minskad mortalitet, framför allt för kvinnor över 55 års ålder.

Fysisk aktivitet bör därför rekommenderas till kvinnor efter bröstcancerdiagnos, särskilt till kvinnor med postmenopausal bröstcancer, skriver forskarna.

Physical activity and survival following breast cancer

Finansiärer
European Research Council (ERC), Swedish Cancer Society, Skåne Regional Council Funds, Skåne University Hospital Care Academy, Skåne University Hospital Local Funds, Berta Kamprad Foundation.