Förbättra livssituationen för barn med cancer

Barn som går längst en väg
Forskargruppen Barns och familjers hälsa har i många år bedrivit forskning med målet att förbättra livssituationen för barn med cancer. Bildkälla: Unsplash

Cancer hos barn är en vårdkrävande sjukdom som under lång tid utgör ett hot mot livet för de barn som drabbas och som även under sjukdomsperiod och för barn som botas kan påverka barn och närstående under lång tid. I samband med den internationella barncancerdagen den 15 februari berättar vi här om den forskning vi bedriver med målet att förbättra livssituationen för barn med cancer.

Forskargruppen Barns och familjers hälsa, som leds av professor Inger Kristensson Hallström, har under lång tid genomfört forskningsprojekt med det övergripande målet att öka förståelse och förbättra livssituationen för barn med cancer, deras familj och de som utför vården. Forskningen bedrivs i nära samarbete med klinisk verksamhet som barnonkologiskt centrum i Lund och en omfattande tvärvetenskaplig grupp forskare från ett flertal universitet inom och utanför Sverige.

Under de senaste tio åren har forskargruppen bland annat förbättrat stöd vid genomgång av magnetkameraundersökning och strålbehandling. Jenny Gårdling, forskare och röntgensjuksköterska, visar i sin forskning att åldersanpassade förberedelser kan minska behovet av narkos för barn som strålbehandlas.

Utvecklar barnsjukvård med stöd av e-hälsa

För närvarande utvecklar forskargruppen digital teknik för kommunikation mellan familj och vårdgivare. Inger Kristensson Hallström leder det övergripande arbetet med att utveckla tvärvetenskaplig forskning om e-hälsa som en del i det pågående forskningsprogrammet eChildHealth och forskningsprojektet iCOPE.

Forskarna har bland annat utvecklat en applikation i en pekplatta som stöd för kommunikation mellan sjukhuset och hemmet. Charlotte Castor, forskare och barnsjuksköterska, undersöker hur applikationen kan underlätta kommunikationen mellan föräldrar i familjens hem och sjuksköterskor på bland annat Barnonkologen i Lund. Helena Hansson från Rigshospitalet i Köpenhamn undersöker familjers och vårdgivares behov av e-hälsa när barnet får intravenös behandling i hemmet.

Vidare står forskargruppen, i samarbete med Stefan Nilsson från Göteborgs universitet, i startgroparna att validera en digital skattningsskala för att bedöma smärtnivå hos barn med cancer.

Hemsjukvård kan stärka vardagsliv och hälsa

Trots alla behandlingsframgångar avlider barn fortfarande till följd av cancer i barndomen och inte minst lever alla barn som drabbas av cancer och deras familjer under perioder i ovisshet om hur det kommer gå för just dem. Studier har visat att vård i hemmet, med rätt förutsättningar, upplevs öka möjlighet för normalt vardagsliv och hälsa hos familjemedlemmar.

Charlotte Castor har studerat avancerad sjukvård i hemmet (ASIH). Hennes forskning visar att ASIH kan stärka vardagsliv och hälsa för barn i alla åldrar vid olika stadier av akut, långvarig eller kronisk sjukdom, däribland cancer.

Charlotte Castors utnämning till regional patientprocessledare inom palliativ vård för barn, på Regionalt cancercentrum Syd, kommer att öka sannolikheten för kliniskt meningsfull och genomförbar forskning.