Mariette Derwig deltar i internationell konferens om övervikt och fetma

Mariette Derwig presenterar forskningsprojektet Grunda Sunda Vanor

Mariette Derwig från forskargruppen Barns och familjers hälsa vid Lunds universitet, har presenterat sin forskning vid den 26:e European Congress on Obesity (ECO) i Glasgow, Scotland.

ECO utgör en viktig plattform för den senaste vetenskapliga utvecklingen på området fetma och övervikt. Den första ECO-kongressen ägde rum i Stockholm 1988. Idag genomförs kongressen årligen och lockar tusentals deltagare världen över som presenterar den senaste forskning på området.

Mariette Derwig är doktorand i forskargruppen Barns och familjers hälsa vid Lunds universitet, under handledning av professor Inger Kristensson Hallström.

Under postervisningen på konferensen i Glasgow presenterade Mariette Derwig den senaste studien i det pågående forskningsprojektet Grunda Sunda Vanor.

I forskningsprojektet undersöks om en samtalsmodell som utgår från barnets perspektiv kan främja hälsosamma levnadsvanor och förebygga övervikt och fetma hos förskolebarn. Samtalsmodellen, som fått namnet Grunda Sunda Vanor, ska användas av sjuksköterskor på BVC i samtalen med barn och föräldrar om levnadsvanor och övervikt.