Stort intresse för studie om barns upplevelser efter föräldrars skilsmässa

Inger Kristensson Hallström tillsammans med Astrid Synnove Litland

Ett barncentrerat tillvägagångssätt är viktigt för att utveckla stöd till barn som bor i två hem efter deras föräldrars separation. Det visar en ny studie av Ingunn Onarheim Johnsen och Astrid Synnove Litland från Högskulen på Vestlandet, Norge och Inger Kristensson Hallström från forskargruppen Barns och familjers hälsa vid Lunds universitet.

Föräldrars separation och boende i två hem är stressigt för de flesta barn och kan påverka deras hälsa som vuxna. Tidigare forskning på området har huvudsakligen fokuserat föräldrarnas erfarenheter och deras beskrivningar av deras barns upplevelser. Den här studien är unik i sitt slag eftersom det är en av de första som beskriver barnens upplevelser utifrån deras egna beskrivningar.

Ingunn Onarheim Johnsen

I studien intervjuades tolv barn i åldrarna 10-13 år, som bodde i två hem. Barnen beskrev sin situation med två hem som att leva i två världar. De kände att de slets mellan sina känslor av lojalitet gentemot sina föräldrar och sin längtan efter lugn och stabilitet i sin vardag.

Intresset för studien har varit stort. Bara några dagar efter publicering hade artikeln lästs av över 3000 personer.

Bakom studien står Ingunn Onarheim Johnsen och Astrid Synnove Litland från Högskulen på Vestlandet, Norge tillsammans med Inger Kristensson Hallström, professor och forskargruppschef för forskargruppen Barns och familjers hälsa vid Lunds universitet.

Studien finansieras av Forte (Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd).

Barn med delt bosted: som å leve i to verdener