Lyssna till Malin Skoog i BVCpodden

Malin Skoog
Lyssna till Malin Skoog i BVCpoddens senaste avsnitt.

Malin Skoog, distriktssköterska, vårdutvecklare och doktorand i forskargruppen Barns och familjers hälsa, berättar om sin forskning i BVCpodden.

BVCpodden görs av Barnhälsovårdsenheten i Stockholms län. I det senaste avsnittet samtalar Barnhälsovårdspsykolog Malin Bergström med Malin Skoog, om screening för förlossningsdepression av icke-svensktalande mödrar i Barnhälsovården.

Det är nästan dubbelt så vanligt med förlossningsdepression hos mammor som har invandrat till Sverige. I sitt doktorandprojekt undersöker Malin Skoog hur screeningundersökningen för förlossningsdepression hos kvinnor som inte talar svenska fungerar. Det är en metod som Socialstyrelsen rekommenderar för alla nyförlösta mammor eftersom depression hos mödrarna har stor betydelse för barnets hälsa.

Vad är utmaningen när mammorna inte talar svenska? Hur går det till? Vilka lärdomar finns? Det är frågor som lyfts i BVCpoddens senaste avsnitt  "Depression, screening och utlandsfödda mammor" med Malin Skoog.

Lyssna här