Utvecklar e-hälsa inom neonatal vård

Barn håller förälders hand

Forskare vid Lunds universitet har utvecklat en applikation i en e-platta för kommunikation mellan vårdpersonal och familj, när för tidigt födda barn lämnar sjukhuset. Målet är att stärka stödet till föräldrarna och underlätta övergången från sjukhuset till hemmet. Forskningen ingår i forskningsprogrammet eChildHealth som leds av professor Inger Kristensson Hallström och genomförs i nära samarbete med Lunds tekniska högskola (LTH) och Skånes universitetssjukhus (SUS).

Det föds omkring 7000 barn för tidigt i Sverige varje år och trots att de flesta barn klarar sig utan problem är de en sårbar och utsatt grupp. Barn som föds för tidigt har ofta ett stort vårdbehov och en lång vårdtid framför sig. När de lämnar sjukhuset är det sjuksköterskor inom den neonatala hemsjukvården som ansvarar för uppföljning och kontakt med barnet och föräldrarna i hemmet.

Kommunikation mellan hemmet och sjukhuset

För att underlätta övergången från sjukhuset till hemmet har forskare inom forskningsprogrammet eChildHealth utvecklat en applikation i en e-platta för säker kommunikation mellan vårdpersonal och familj. Via e-plattan kan föräldrarna kommunicera med vårdpersonalen om barnets hälsa med hjälp av bilder, video och chatt, genom en säker och krypterad uppkoppling.

– E-plattan ersätter inte besöken eller telefonkontakten från den neonatala hemsjukvården utan fungerar som ett komplement. Målet är att stärka stödet till föräldrarna och göra övergången från sjukhuset till hemmet mindre stressfylld, förklarar Annica-Sjöström Strand, docent vid Lunds universitet och intensivvårdssjuksköterska vid Skånes universitetssjukhus, som leder studien.

Föräldrar och vårdpersonal deltar i forskningen

Föräldrar till för tidigt födda barn och vårdpersonal inom den neonatala hemsjukvården i Lund har deltagit i forskningsprocessen och testat e-plattan under utvecklingsfasen. Föräldrarna fick med sig en e-platta hem när de lämnade sjukhuset med sitt barn och kunde kommunicera med vårdpersonalen på sjukhuset.

Genom intervjuer med föräldrar och vårdpersonal har forskarna genomfört tekniska förbättringar. Användarnas deltagande i vårdforskning är av stor vikt vid utveckling av e-hälsa och är nödvändig för att säkerställa att deras behov möts, skriver forskarna. Totalt intervjuades 8 föräldrar och 3 sjuksköterskor om sina erfarenheter av e-plattan.

Föräldrar och personal var positivt inställda. De beskrev att e-plattan kändes säker, var enkel att använda och ibland kunde ersätta besök på sjukhuset och hembesök av vårdpersonalen, säger Annica-Sjöström Strand.

I nästa fas har e-plattan utvärderats, i en studie som publiceras inom kort. Föräldrar och vårdpersonal har i detta skede testat e-plattan under en längre period.

Developing eHealth in neonatal care to enhance parents’ self-management
(doi.org/10.1111/scs.12994)

Annica Sjöström-Strand. Inger Kristensson Hallström.

Finansiär

Studien har finansierats med medel från FORTE.