Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Tillgodose barnets rättigheter i vården

Det är av stor vikt att utbilda vårdpersonal i barns rättigheter i vården och ge dem förutsättningar att tillgodose barnets bästa. Det skriver forskare i en ny studie från forskargruppen Barns och familjers hälsa, vid Lunds universitet.

Studien har sin bakgrund i FN:s konvention om barns rättigheter som sedan den 1 januari 2020 är svensk lag och patientlagen som betonar att när vård ges till barn, ska den ges utifrån barnets bästa. Det handlar om att ge barnet möjlighet att involveras i beslut som rör barnets vård, att respektera barnets kompetens och ge barnet möjlighet att uttrycka sig.

Aktivt deltagande grundläggande rättighet

Trots att aktivt deltagande är en grundläggande rättighet för barn, är de inte alltid involverade i beslutsprocesser under sin vård. Samtidigt råder osäkerhet om hur man kan stödja barn att aktivt delta i beslut som rör deras vård, säger Angela Afua Quaye, doktorand i forskargruppen Barns och familjers hälsa och studiens försteförfattare.

Under handledning av Inger Kristensson Hallström och Charlotte Castor och tillsammans med nationella och internationella forskare, undersöker Angela Afua Quaye hur barnets bästa kommer till uttryck när barn vårdas på sjukhus i Sverige. I studien observerades 32 interaktioner mellan barn 2-17 år, deras föräldrar och vårdpersonal på tre sjukhus i Sverige. 

Förberedande information viktig

Forskarna identifierade en rad faktorer som bidrog till barnets aktiva deltagande i beslutsprocesser under sin vård. En central roll spelade informationsutbytet mellan barnen, deras föräldrar och vårdpersonalen.

– Åldersanpassad och förberedande information gavs till barnen före operation, undersökning eller behandling. Barnen var själva angelägna om få att veta hur behandlingen eller undersökningen skulle gå till och vilken vårdpersonal som skulle träffa dem. Utmaningar uppstod när det fanns en språkbarriär trots närvaron av en tolk eller när barnen inte fick förberedande information, förklarar Angela Afua Quaye.

Det är av stor vikt att utveckla vårdpersonalens kommunikationsförmåga och utbilda personalen i barns rättigheter i vården. Vårdpersonalen måste ges förutsättningar för att tillgodose barnets bästa, skriver forskarna.


Läs mer om studien

How are children’s best interests expressed during their hospital visit? - An observational study (doi.org/10.1111/jocn.15886)