Mariette Derwig berättar om Grunda Sunda Vanors hälsosamtal - i BVC-poddens senaste avsnitt

Grunda Sunda Vanor
I Grunda Sunda Vanors hälsosamtal på BVC används ett pedagogiskt och lekfullt bildmaterial om ett litet troll, för att engagera barnet i samtalet om levnadsvanor och övervikt. Illustration: Carin Carlsson, Ritbolaget.

Mariette Derwig är barnläkare på Kunskapscentrum barnhälsovård i Region Skåne och doktorand i forskargruppen Barns och familjers hälsa. I BVC-podden berättar hon om det barncentrerade hälsosamtalet Grunda Sunda Vanor som utvecklats för att främja hälsosamma levnadsvanor i familjer och förebygga övervikt och fetma hos förskolebarn.

Samtalsmodellen, som fått namnet Grunda Sunda Vanor, ska användas av sjuksköterskor i samtalen med barn och föräldrar om levnadsvanor och övervikt, vid barnets 4-årsbesök på BVC.

För att involvera barnen i samtalen använder sjuksköterskan ett pedagogiskt bildmaterial med de viktigaste hälsobudskapen som enligt forskning främjar hälsosamma levnadsvanor bland förskolebarn. Genom en bildberättelse om ett litet troll får barnet möta färgglada frukt- och grönsaksfigurer, bekanta sig med tallriksmodellen och lära sig om portionsstorlekar.

Lyssna på BVC-podden här
Hälsosamtal på BVC: "Fokusera på det positiva"