Är påminnelser via sms en effektiv strategi för att öka följsamheten till behandling av HIV?

Ungdom med mobil
Ungdom med mobil. Foro: Rawpixel.com / Freepik

Är påminnelser via sms en effektiv strategi för att öka följsamheten till behandling för ungdomar som lever med HIV i Etiopien? Det har ett forskarteam från forskargruppen Barns och familjers hälsa undersökt i samarbete med Arba Minch University i Etiopien.

Etiopien är ett av de 35 länder som Världshälsoorganisationen WHO har ringat in som är i särskilt behov av stärkt HIV-prevention. Dålig följsamhet till antiretroviral behandling (ART) hos ungdomar som lever med hiv är en global utmaning. En HIV-behandling är livslång och varje dos måste tas varje dag. En av de viktigaste strategierna för att förbättra följsamheten till behandling tros vara användningen av digitala hjälpmedel, exempelvis genom påminnelser via sms, men evidensen på detta område är begränsad.

Genom en systematisk översikt och metaanalys har forskarna undersökt om påminnelser via sms är en effektiv strategi. En litteratursökning genomfördes i fem databaser (PubMed, Web of Science, Embase, Global Health och Cochrane) i augusti 2020. Sju studier med sammanlagt 987 deltagare inkluderades i den systematiska översikten, av de 2517 studier som screenades. Fem av de sju studierna visade på en positiv inverkan av textmeddelanden för att förbättra följsamheten.

Metaanalysen visade inte på någon statistiskt signifikant skillnad i förbättringen av följsamhet till behanding. Studier med större urvalsstorlek och längre uppföljningsperiod behövs, skriver forskarna.

Publikation
Effectiveness of mobile phone text message reminder interventions to improve adherence to antiretroviral therapy among adolescents living with HIV: A systematic review and meta-analysis.