Vetenskaplig workshop om e-hälsa - vägen framåt

Gruppfoto forskare eChildHealth
Forskare från Sverige, Danmark, Island, Etiopien och Kanada deltog i workshopen, en del på plats i Lund och andra via länk.

Den 27-28 oktober samlades forskare inom forskningsprogrammet eChildHealth för en vetenskaplig workshop. Under två produktiva dagar diskuterades den pågående forskningen och vägen framåt. Programmet tilldelades nyligen 13,8 miljoner från Forte, för ytterligare tre års finansiering.

Forskningsprogrammet eChildHealth startades 2018 med målet att utveckla barnsjukvård med stöd av e-hälsa, för barn och ungdomar med långvariga sjukdomar. Forskningen bedrivs i nära samverkan med hälso- och sjukvården och leds av Inger Kristensson Hallström, professor i pediatrisk omvårdnad vid Lunds universitet.

I forskningsprogrammet ingår ett flervetenskapligt forskarteam inom vårdvetenskap, medicin, ekonomi, teknologi och samhällsvetenskap, som tillsammans arbetar kring gemensamma forskningsfrågor.

Workshop
Stefan Nilsson, docent, presenterar sitt forskningsprojekt om digitala metoder för smärtskattning, för barn med långvariga sjukdomar.

Workshopen genomfördes i ett hybridupplägg med forskare på plats i Lund och online via länk. Forskare från Sverige, Danmark, Island, Etiopien och Kanada deltog under två produktiva dagar i diskussioner om den pågående forskningen och vägen framåt.

I workshopen deltog också Scientific Advisory Board; Ingemar Petterson, professor vid Ortopedi, Lund och Johanna Ulfvarson, docent, sakkunnig Forskning, e-hälsa och digitalisering vid Svensk Sjuksköterskeförening.