Vetenskapligt workshop om barns och familjers hälsa

Forskargruppen gruppbild
Forskargruppen Barns och familjers hälsa samlade i Belfragesalen, vid Medicinska fakulteten i Lund.

Den 15 november samlades forskare från forskargruppen Barns och familjers hälsa för en vetenskaplig workshop i Lund.

I workshopen deltog forskare från Sverige, Danmark, Island och Etiopien, som samlats för att presentera sin forskning och utbyta idéer och erfarenheter.

Forskargruppen Barns och familjers hälsa gruppbild
Mariette Derwig, barnläkare och doktorand, presenterar forskningsprojektet Grunda Sunda Vanor, om det barncentrerade hälsosamtalet.

Forskargruppen Barns och familjers hälsa bedriver forskning inom pediatrisk vård och omsorg med fokus på barn med långvariga sjukdomar och deras familjer. Forskningen bedrivs i nära samarbete med hälso- och sjukvården och leds av Inger Kristensson Hallström, professor i pediatrisk omvårdnad, vid Lunds universitet.

Forskningen genererar kunskap om hela familjen när ett barn i familjen blir långvarigt sjukt, hur omhändertagande och behandling påverkar familjens dagliga liv och vilka effekter det får över tid.