Mariette Derwig spikar sin avhandling

Måndagen den 22 november slog Mariette Derwig in spiken i sin avhandling, under den traditionsenliga spikningen vid Lunds universitet. Spikningen är en av universitetets äldsta traditioner och markerar att avhandlingen blivit tillgänglig för allmänheten.

Mariette Derwig är barnläkare på Kunskapscentrum barnhälsovård i Region Skåne och doktorand i forskargruppen Barns och familjers hälsa. Under handledning av Inger Kristensson Hallström, Irén Tiberg och Jonas björk har hon undersökt hur ett barncentrerat hälsosamtal kan främja hälsosamma levnadsvanor i familjer och förebygga övervikt och fetma hos förskolebarn.

Grunda Sunda Vanor

Samtalsmodellen har fått namnet Grunda Sunda Vanor och ska användas av sjuksköterskor på BVC i samtalen med barn och föräldrar om levnadsvanor och övervikt. För att underlätta dialogen och engagera barnet i samtalen använder sjuksköterskan ett pedagogiskt och lekfullt bildmaterial som utgår från de viktigaste levnadsvanorna som enligt forskning påverkar barnets viktutveckling.

Genom en bildberättelse om ett litet troll får barnet möta färgglada frukt- och grönsaksfigurer, bekanta sig med tallriksmodellen och lära sig om portionsstorlekar. Matvanor är i fokus men man tar också upp fysisk aktivitet, stillasittande, tandborstning och sovvanor.

Mariette Derwig disputerar den 14 december med avhandlingen "A Child-Centred Health Dialogue for the prevention of obesity".

Tid och plats för disputationen
Avhandlingen i forskningsportalen