Möt Cecilia Follin - ny medarbetare

Cecilia Follin är docent och sjuksköterska på "Uppföljningsmottagningen efter barncancer" i Lund. Hon är också ny medarbetare i forskargruppen Barns och familjers hälsa vid Lunds universitet.

Berätta lite om din bakgrund

Jag är sjuksköterska på "Uppföljningsmottagningen efter barncancer" i Lund. Här träffar jag alla patienter som är över 18 år och har behandlats för barncancer när de var under 18 år. Jag har arbetat här sedan 2017 då man beslutade att anställa en sjuksköterska som kunde vara spindeln i nätet för mottagningens verksamhet. Innan dess har jag arbetat i 15 år på endokrinologiska kliniken, SUS. Här arbetade jag också med sena komplikationer efter barncancer samt komplikationer efter behandling för hypofysadenom. Jag startade den första sjuksköterskeledda mottagningen för barncanceröverlevare här. Jag disputerade 2010 och blev docent 2018. Tillhörde tidigare Institutionen för kliniska vetenskaper, avdelningen för Medicin.

Vad handlar din forskning om?

Sena komplikationer efter barncancer med särskilt fokus på endokrina komplikationer och komplikationer efter strålbehandling mot huvudet så som kognitiva problem, hjärntrötthet och fatigue. Ett annat område är komplikationer efter behandling för hypofysadenom.

Vilka projekt har du på gång just nu?

• En europeisk studie (Italien, Belgien, Holland, Sverige och Tjeckien) med syfte att undersöka barncanceröverlevarnas upplevelse av vården/uppföljningen vi erbjuder, vilka komplikationer de drabbas av, hur de mår långt efter sin cancerbehandling samt även ett hälsoekonomiskt perspektiv.

• Kognitiva komplikationer efter strålbehandling mot huvudet hos leukemi- och Kraniofaryngeomöverlevare.

• Ökad risk för meningeom efter strålbehandling hos leukemiöverlevare.

• Från Symtom till diagnos (Hur patienter som blivit behandlade för hypofysadenom upplever sina symtom och hur lång tid det tar innan de får sin diagnos.)

Hur känns det att vara en del av forskargruppen Barns och familjers hälsa?

Det känns väldigt bra och jag ser med spänning fram emot mitt arbete här. Jag ser också fram emot att få ta del av den forskning som bedrivs i gruppen och lära mig mer om områden som är nya för mig. Det ska också bli kul att se vilka gemensamma beröringspunkter vi har.

Vad ägnar du fritiden åt?

Jag cyklar mycket både på landsvägen och i skogen. Det blir också mycket längdskidåkning på vintern.