Malin Skoog – ny doktor vid Lunds universitet

Malin Skoog försvarar sin avhandling. Fakultetsopponent, docent Elisabeth Mangrio.

Den 1 april disputerade Malin Skoog i ämnet hälsovetenskap med inriktning omvårdnad, vid Institutionen för hälsovetenskaper i Lund.

Hennes avhandlingsarbete handlar om screening för postpartum depression (PPD) av icke-svenskspråkiga invandrarmödrar i Barnhälsovården.

Screening av utlandsfödda mödrar för PPD har i tidigare forskning visat sig vara en utmanande arbetsuppgift för hälso- och sjukvårdspersonal. Malin Skoog har därför utvecklat en evidensbaserad utbildningsintervention om screening av utlandsfödda mödrar för PPD riktad till BHV-sjuksköterskor och testat interventionens genomförbarhet.

Malin Skoog
Malin Skoog med handledare, opponent och betygsnämnd.

Avhandlingens titel: Screening immigrant mothers for postpartum depression. Development and feasibility of an educational Intervention for nurses in the child health services.

Huvudhandledare: Inger Kristensson Hallström, professor i pediatrisk omvårdnad, forskargruppen Barns och familjers hälsa.

Fakultetsopponent: docent Elisabeth Mangrio, Malmö universitet. Ordförande vid disputationen: docent Kajsa Landgren, Lunds universitet.