"Kommer sakna forskningen"

Annica Sjöström-Strand

Annica Sjöström-Strand är docent och intensivvårdssjuksköterska med en mångårig klinisk, akademisk och pedagogisk erfarenhet. I nästan ett decennium har hon varit en del av forskargruppen Barns och familjers hälsa vid Institutionen för hälsovetenskaper.

Sedan hösten 2019 är Annica Sjöström-Strand officiellt pensionär men har fortsatt sitt arbete med forskning, undervisning och inom kliniken. Nu väntar andra prioriteringar.

Nästan ett decennium i forskargruppen Barns och familjers hälsa, vad har du arbetat med?

– Jag har arbetat med forskning med fokus på föräldrars upplevelser av barnintensivvård. Detta har medfört att vi inom barnintensivvården infört att skriva dagbok om barnets vistelse på BIVA och också genomför uppföljningssamtal efter intensivvården. Jag har också varit delaktig i att utveckla en eHälso-app i en surfplatta som kan underlätta kommunikationen mellan vårdpersonal och familj när barn med långvariga sjukdomar lämnar sjukhuset. Jag har haft mycket undervisning inom olika områden men fortsatt att arbeta kliniskt som intensivvårdssjuksköterska för att bibehålla den kliniska kopplingen som har gynnat både forskningen och undervisningen.

Är det något du kommer att sakna?

– Arbetskamrater och det sociala sammanhanget. Jag kommer också sakna forskningen som jag har upplevt stimulerande och utmanande.

Hur ser dina planer ut framöver?

– Under sommaren kommer jag att arbeta som intensivvårdssjuksköterska på BIVA i Lund. I september planerar jag att åka över till USA och vara där i drygt 1 år. Min man har fått en inbjudan att vara gästforskare på University of California, Los Angeles. Jag kommer också ägna mig åt fysisk aktivitet och joggning.