Vetenskaplig workshop om barns och familjers hälsa och e-hälsa

Forskare från forskningsprogrammet eChildHealth på vetenskaplig workshop i Båstad.

Den 20-21 oktober samlades forskare från forskningsprogrammet eChildHealth och forskargruppen Barns och familjers hälsa, för en vetenskaplig workshop i Båstad.

Forskargruppen Barns och familjers hälsa bedriver forskning inom pediatrisk vård och omsorg och e-hälsa, med fokus på barn med långvariga sjukdomar och deras familjer.

Inom forskningsprogrammet eChildHealth bedrivs forskning med målet att utveckla barncentrerad vård med stöd av e-hälsa. Forskarna undersöker bland annat hur en e-hälsoapp i en surfplatta kan underlätta kommunikationen mellan vårdpersonal och familj när barn med långvariga sjukdomar lämnar sjukhuset.

Inger Kristensson Hallström, professor i pediatrisk omvårdnad, leder forskargruppen och forskningsprogrammet.

Forskargruppen Barns och familjers hälsa
Forskare från forskargruppen Barns och familjers hälsa.

Utbyta idéer och erfarenheter

Varje år samlas forskarna från Barns och familjers hälsa och eChildHealth för en vetenskaplig workshop, för att utbyta idéer och erfarenheter och diskutera möjligheter och utmaningar med forskningen.

I workshopen deltar också Scientific Advisory Board för forskningsprogrammet eChildhealth; Ingemar Petterson, professor vid Ortopedi, Lund och tidigare forskningschef Skånes universitetssjukvård, Johanna Ulfvarson, sjuksköterska och docent och Anja C Huizink, professor vid Vrije Universiteit Amsterdam.