Nya anslag till forskning om träning för barn med cerebral pares

Åsa Tornberg har beviljats ALF-medel för klinisk forskning och anslag från Vetenskapsrådet och Linnéa & Josef Carlssons Stiftelse, för att studera effekterna av träning för barn med cerebral pares.

– Jag är jätteglad. Det är viktigt att stötta barn som har svårt att vara aktiva själva. Därför känns det väldigt inspirerande att så många organisationer ser att vår forskning är viktig, säger Åsa Tornberg, docent i fysioterapi och forskare i forskargruppen Barns och familjers hälsa.

Barn får ökad hälsa och välbefinnande när de deltar i fysisk aktivitet. Alla barn har samma rätt till god hälsa och att vara fysisk aktiva, enligt FN’s Agenda 2030. Dessutom rekommenderar WHO alla barn, med eller utan funktionsnedsättning, att vara fysiskt aktiva minst 60 minuter per dag. Men barn med funktionshinder deltar mindre i fysisk aktivitet jämfört med barn utan funktionshinder. Det vill Åsa Tornberg ändra på.

– Vi kommer att undersöka fysiologiska effekter och upplevelsen av träningen för att utveckla personliga träningsstrategier för barn med cerebral pares. Med de nya anslagen kan vi dessutom inkludera en större grupp av barn med olika nivåer av funktionsnedsättningarna och göra fördjupade analyser. Förhoppningen är att fler barn med cerebral pares får tillgång till fysisk aktivitet och träning, säger Åsa Tornberg.

Beviljade anslag

Vetenskapsrådet: 2,4 miljoner
ALF-medel: 1 964 000

Linnéa & Josef Carlssons Stiftelse: 300 000

Huvudsökande: Åsa Tornberg
Medsökande: Katarina Lauruschkus, Robert Holmberg, Ola Hansson och Åsa Andersson.