Bristande följsamhet till antiretroviral behandling bland barn som lever med hiv i Etiopien

Melkamu Merid Mengesha.

Melkamu Merid Mengesha, från Arba Minch University i Etiopien, är blivande doktorand i forskargruppen Barns och familjers hälsa. Den 10 november publicerades hans artikel “Antiretroviral therapy non-adherence among children living with HIV in Ethiopia”.

Kan du förklara studiens övergripande syfte?

– I takt med att tillgången till effektiv antiretroviral behandling (ART) förbättras lever barn med hiv längre. Det finns dock ett problem med följsamheten till ART. Målet med vår studie var att fastställa de riskfaktorer som påtagligt bidrar till att barn (6-17 år) inte uppnår den rekommenderade följsamhetsnivån till behandlingen.

Varför är den här forskningen viktig?

– För att bidra till att stärka följsamheten till ART och för att förebygga eller minska bristande följsamhet. Dessutom är resultaten av denna studie kopplade till mitt planerade doktorandprojekt som syftar till att bekämpa hivrelaterat stigma och förbättra de kliniska resultaten.

Länk till artikeln (länken leder till tidskriftens webbplats)

Författare: Melkamu Merid Mengesha, Mulugeta Embibel, Tesfaye Gobena, Abayneh Tunje, Degu Jerene och Inger Kristensson Hallström.