Angela Afua Quaye har disputerat

Angela Afua Quaye försvarar sin avhandling.

Den 9 januari disputerade Angela Afua Quaye i ämnet hälsovetenskap vid Institutionen för hälsovetenskaper i Lund.

I sitt avhandlingsarbete har hon undersökt hur barnets bästa kommer till uttryck när barn vårdas på sjukhus i Sverige. Projektet har sin bakgrund i FN:s konvention om barns rättigheter som sedan den 1 januari 2020 är svensk lag samt patientlagen som betonar att när vård ges till barn, ska den ges utifrån barnets bästa.

Avhandlingens titel: “The child's best interest during hospitalization - what does this imply?".

Huvudhandledare: Inger Kristensson Hallström, professor. Biträdande handledare: Charlotte Castor, postdoktor.

Fakultetsopponent: Renée Flacking, professor, Falun.
Ordförande vid disputationen: Åsa Tornberg, docent.