Inger Kristensson Hallström handleder läkarstudenter

Alexander Blücher, Kristian Hedbäck, Abayneh Tunje Tanga.
Alexander Blücher, Kristian Hedbäck och Abayneh Tunje Tanga i Arba Minch, Etiopien.

Läkarstudenterna Alexander Blücher och Kristian Hedbäck gör sitt kandidatprojekt i Arba Minch, Etiopien, under handledning av Inger Kristensson Hallström, professor i forskargruppen Barns och familjers hälsa.

Alexander Blücher och Kristian Hedbäck studerar termin 5 på läkarprogrammet vid Lunds universitet. I sitt kandidatprojekt undersöker de sambandet mellan biomarkörer (viral belastning och BMI), samsjuklighet i tuberkulos och följsamheten till ART hos ungdomar med HIV i Etiopien. Studien genomförs i samarbete med Abayneh Tunje Tanga som bidrar med data från sin pågående doktorsavhandling.

Abayneh Tunje Tanga är doktorand i forskargruppen Barns och familjers hälsa under handledning av professor Inger Kristensson Hallström och epidemiolog Degu Jerene. I sin doktorsavhandling undersöker han om påminnelser via sms är en effektiv strategi för att öka följsamheten till antiretroviral behandling för ungdomar som lever med HIV i Etiopien.

Inger Kristensson Hallström, examinator. Abayneh Tunje Tanga, kursledare.
Inger Kristensson Hallström, Abayneh Tunje Tanga.

Ingers profil i Forskningsportalen

Abaynehs profil i Forskningsportalen