Digital nätverksträff för disputerade sjuksköterskor

Barn håller vuxen i handen
Nätverk för disputerade sjuksköterskor som forskar med barn

Den 18 november samlades nätverket för disputerade sjuksköterskor som forskar med barn, för en digital nätverksträff på temat ”Hur man skriver en bra forskningsansökan”.

Nätverket bildades i Lund 2014, av Inger Kristensson Hallström, professor i pediatrisk omvårdnad i forskargruppen Barns och familjers hälsa. Målet var att skapa en plattform där disputerade sjuksköterskor som forskar med barn kunde samlas för att diskutera forskning, knyta kontakter och samverka.

Idag har nätverket ett 90-tal deltagare från olika delar av Sverige och en Facebookgrupp där deltagarna har möjlighet att diskutera forskning och sprida information om nya artiklar och aktuella evenemang.

Hur skriver man en bra forskningsansökan?

Vid nätverksträffen den 18 november samlades 15 av deltagarna för ett webinarium med fokus på ”Hur man skriver en bra forskningsansökan”. Inger Kristensson Hallström har genom åren erhållit stora anslag vid utlysningar av forskningsmedel. Vid 2013 erhöll hon ett 6-årigt anslag från Forte och Vetenskapsrådet om forskning inom föräldrastöd och barncentrerad vård och 2018, ett 6-årigt anslag från Forte för forskning om e-hälsa inom barnsjukvård. Under webinariet delade hon med sig av sin expertis om ”Allmänna principer vid utformningen av en forskningsansökan”.

Johanna Ulfvarson, docent i vårdvetenskap, delade med sig av sin föreläsning ”Att skriva en ansökan – vad tänker bidragsgivarna?” och Åsa Tornberg, docent i fysioterapi, föreläste om ”Feasibility bedömningar - exempel från granskningar”. Deltagarna fick också möjlighet att diskutera varandras ansökningar i små grupper och ge konstruktiv feedback.

Det var trevligt och uppskattat att vi kunde mötas digitalt i år, det fungerade mycket väl. Det blev många intressanta diskussioner och förhoppningen är att vi, om läget tillåter, kan träffas i Lund nästa år, säger Inger Kristensson Hallström.

Bli medlem i nätverket
Är du leg. sjuksköterska som har disputerat och är aktiv inom forskning med barn, kan du ansöka om medlemskap i nätverket via Facebookgruppen.