Familjebaserade interventioner för hälsosamma levnadsvanor hos barn

Mamma serverar sallad till sina barn
Hälsosamma levnadsvanor. Foto: Mostphotos

I ett samarbete mellan Lunds universitet och RISE (Research Institutes of Sweden) har forskare utvärderat effektiviteten av familjebaserade interventioner som riktar in sig på att förebygga övervikt och fetma hos barn.

Familjebaserade interventioner som syftar till att förebygga övervikt och fetma hos barn måste börja tidigt i livet och rikta in sig på föräldrar eftersom de är nyckelförebilder för att upprätta hälsosamma levnadsvanor hos barn. Men forskning om effektiviteten av sådana interventioner är idag begränsad.

Genom en systematisk litteraturstudie har forskare från Lunds universitet och RISE (Research Institutes of Sweden), utvärderat effektiviteten av tolv familjebaserade interventioner som riktar in sig på att förebygga övervikt och fetma hos barn i åldern 2–6 år.

I resultatet framkom att endast fyra av de tolv interventionerna visade positiva effekter på barnets BMI. Gemensamt för dessa fyra interventioner var att de riktade in sig på fler än ett beteende, exempelvis matvanor, sömn och fysisk aktivitet, samt att de pågick i minst 12 veckor med sessioner som varade i minst 45 minuter. Detta visar att interventioner som involverar flera beteenden, kan fungera som en effektiv behandling för att förebygga övervikt och fetma hos barn, men ytterligare forskning krävs, skriver forskarna.

Författarna bakom studien är lundaforskarna Kajsa Landgren och Angela A. Quaye från forskargruppen Barns och familjers hälsa och Irén Tiberg från forskargruppen Proaktiv, integrerad vård, tillsammans med Elinor Hallström från RISE (Research Institutes of Sweden).

Läs hela publikationen
Family-based prevention of overweight and obesity in children aged 2–6 years: a systematic review and narrative analysis of randomized controlled trials