Barnens erfarenheter av barncentrerad samtalsmodell

Tallriksmodellen
I samtalsmodellen Grunda Sunda Vanor används ett pedagogiskt och lekfullt bildmaterial om ett litet troll, för att engagera barnet i hälsosamtalet om levnadsvanor och övervikt. Illustration: Carin Carlsson, Ritbolaget.

Inom barnhälsovården i södra Sverige har en samtalsmodell som utgår från barnets perspektiv utvecklats för att främja hälsosamma levnadsvanor i familjer och förebygga övervikt och fetma hos förskolebarn. I en ny studie har forskare från forskargruppen Barns och familjers hälsa nu undersökt barnens erfarenheter av samtalsmodellen.

– Det vi ser i studien är att barnen deltog som sociala aktörer i hälsosamtalen när de vägleddes till att uttrycka sina åsikter. De visade att de ville delta aktivt och att de kunde påverka sitt deltagande. Det stödjer uppfattningen om att förskolebarn kan ta en aktiv roll i sin hälsa säger Mariette Derwig, barnläkare och forskare vid Lunds universitet, som leder studien.

Pedagogiskt bildmaterial

Samtalsmodellen, som fått namnet Grunda Sunda Vanor, ska användas av sjuksköterskor i samtalen med barn och föräldrar om levnadsvanor och övervikt, vid barnets 4-årsbesök på BVC. För att involvera barnen i samtalen använder sjuksköterskan ett pedagogiskt bildmaterial med de viktigaste hälsobudskapen som enligt forskning främjar hälsosamma levnadsvanor bland förskolebarn.

Genom en bildberättelse om ett litet troll får barnet möta färgglada frukt- och grönsaksfigurer, bekanta sig med tallriksmodellen och lära sig om portionsstorlekar. Matvanor är i fokus men man tar också upp fysisk aktivitet, stillasittande, tandborstning och sovvanor.

Barnens perspektiv inte samma som vuxnas

I studien observerades 21 barn under deras 4-årsbesök på BVC och 16 av dem intervjuades i förälders närvaro, 0-7 dagar efter besöket.

Barnen uppskattade det lekfulla bildmaterialet i Grunda Sunda Vanors hälsosamtal och deltog aktivt i samtalet. Men det som förvånade forskarna var att barnen tolkade hälsobudskapen på ett annat sätt än den avsedda betydelsen av bildmaterialet.

– Dessa resultat är viktiga för att förbättra Grunda Sunda Vanors samtalsmodell och visar samtidigt att det är viktigt att inkludera barn och deras perspektiv redan i utvecklingsfasen av barncentrerade metoder, säger Mariette Derwig.

Mariette Derwig

Publikation: Elucidating the child’s perspective in health promotion: children’s experiences of child-centred health dialogue in Sweden

Författare:Mariette Derwig, Inger Kristensson Hallström, Irén Tiberg

Studien har finansierats med stöd av Forte, Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd.