Charlotte Castor tilldelas pris för avhandling

Charlotte Castor, doktor i medicinsk vetenskap.

Charlotte Castor, barnsjuksköterska och forskare i forskargruppen Barns och familjers hälsa har tilldelats Riksföreningen för Barnsjuksköterskors (RfB) jubileumspris, för sin avhandling om avancerad sjukvård i hemmet (ASIH) för barn.

Riksföreningen för Barnsjuksköterskors (RfB) jubileumspris syftar till att stimulera omvårdnadsforskning med inriktning pediatrik av hög vetenskaplig kvalitet som är till gagn för barn och deras familjer. Årets jubileumspris tilldelades Charlotte Castor, för sin doktorsavhandling “Home Care Services for Sick Children. Family, healthcare and health-economic perspectives”.

–  Det var ett mycket hedrande besked. Traditionellt får stipendiaten motta priset i samband med Barnveckan som detta år tyvärr ställdes in. Så jag tar istället detta tillfälle i akt att säga tack, säger Charlotte Castor.

Charlotte Castor är barnsjuksköterska och forskare i forskargruppen Barns och familjers hälsa vid Lunds universitet. I sin doktorsavhandling har hon studerat avancerad sjukvård i hemmet (ASIH) för barn i Skåne, ur både familjen och vårdgivarens perspektiv.

Avhandlingen visar att ASIH kan stärka vardagsliv och hälsa för barn i alla åldrar vid olika stadier av akut, långvarig eller kronisk sjukdom och med hälso- och sjukvårdskostnader som inte överskrider sjukhusbaserad vård.

AVHANDLING