Utmaningar och påfrestningar i föräldrarollen

Inger Kristensson Hallström med Gudrun Kristjansdottir
Inger Kristensson Hallström med Gudrun Kristjansdottir.

Tidigare forskning har visat att stress kopplad till föräldrarollen kan ha negativ inverkan på föräldrars välbefinnande och barnets psykosociala utveckling. I en ny studie har forskare från Island och Sverige undersökt vilka sociodemografiska faktorer som kan kopplas till påfrestningar och utmaningar i föräldrarollen.

Bakom studien står professor Gudrun Kristjansdottir & Runar Vilhjalmsson från University of Island tillsammans med professor Inger Kristensson Hallström från forskargruppen Barns och familjers hälsa vid Lunds universitet.

I studien användes data från nationella ”Health and Ways of Living Survey” (HWLS) som genomfördes i Island mellan januari och maj 2015 och inkluderade 605 isländska mödrar och fäder i åldrarna 18-75 år.

Studien visade att sociodemografiska faktorer som kön, föräldrarnas ålder vid första barnet, åldersintervallet hos barnen, antal barn i hushållet och kronisk sjukdom, var kopplade till högre nivåer av påfrestning och utmaning i föräldrarollen.

De grupper som uppvisade väsentligt högre nivåer av påfrestning och stress i föräldrarollen var mödrar, föräldrar med kronisk sjukdom, föräldrar som hade barn med kronisk sjukdom, föräldrar som fick sitt första barn i tidig ålder och föräldrar med många barn.

Att hjälpa dessa grupper att hantera påfrestningar och utmaningar i sin föräldraroll  bidrar inte bara till att förbättra deras mentala hälsa och välbefinnande, utan skapar också en familjemiljö som gynnar barnets psykosociala utveckling, skriver forskarna.

Publikation
Sociodemographic and health status predictors of parental role strain: A general population study

Finansiärer
University of Iceland Research Fund (RHÍ)