Halvtidsbedömning: Annemette Kircheiner Brown

Lunds univeristet

Annemette Kircheiner Brown är doktorand i forskargruppen Barns och familjers hälsa vid Lunds universitet. Den 1 mars genomförde hon sin halvtidsbedömning.

I sitt doktorandprojekt undersöker Annemette Kircheiner Brown hur en mobilapplikation kan användas som hjälpmedel för att identifiera eller utesluta cerebral pares hos barn.

Normalt kallas de barn som har en ökad risk för cerebral pares till en fysioterapeut för bedömning av deras motoriska utvecklingsnivå och rörelsekvalitet.

Med en mobilapplikation kan föräldrarna istället filma sina barn i deras hemmiljö och med ett knapptryck skickas videon för bedömning. Genom att observera barnens spontana beteende och motorik kan läkare och fysioterapeuter sedan identifiera eller utesluta cerebral pares hos barnen.

Den 1 mars genomförde Annemette Kircheiner Brown sin halvtidsbedömning och den 4 mars publicerades hennes första artikel In-Motion-App for remote General Movement Assessment: a multi-site observational study.

Handledare: Åsa TornbergInger Kristensson HallströmKatarina Lauruschkus, Bo Mølholm Hansen.