Involvera barnen i hälsosamtalen om levnadsvanor och övervikt

Grunda Sunda Vanor

Rätt utbildning och pedagogiska verktyg kan hjälpa sjuksköterskor på BVC att involvera barnen i samtalen om hälsosamma levnadsvanor och övervikt. Det visar en ny studie från forskargruppen Barns och familjers hälsa.

Forskningen leds av Mariette Derwig, barnläkare vid Kunskapscentrum barnhälsovård i Region Skåne och doktorand i forskargruppen Barns och familjers hälsa. I det övergripande forskningsprojektet undersöks hur en samtalsmodell som utgår från barnets perspektiv kan främja hälsosamma levnadsvanor i familjer och förebygga övervikt och fetma hos förskolebarn. Samtalsmodellen, som fått namnet Grunda sunda vanor, ska användas av sjuksköterskor på BVC i samtalen med barn och föräldrar om levnadsvanor och övervikt.

Samtal om övervikt utmanande

I Sverige genomför sjuksköterskor på BVC många samtal med barn och föräldrar om levnadsvanor och övervikt. Många sjuksköterskor upplever dock att dessa samtal är utmanande, både känslomässigt och praktiskt. Därför har nu forskarna i en ny studie undersökt sjuksköterskors erfarenheter av Grunda Sunda Vanors hälsosamtal och hur en skräddarsydd utbildning tillsammans med pedagogiska verktyg kan underlätta samtalen.

För att underlätta dialogen och engagera barnet i samtalet använder sjuksköterskan ett pedagogiskt bildmaterial som utgår från de viktigaste levnadsvanorna som enligt forskning påverkar barnets viktutveckling. Genom en bildberättelse om ett litet troll får barnet möta färgglada frukt- och grönsaksfigurer, bekanta sig med tallriksmodellen och lära sig om portionsstorlekar.

Lättare att involvera barnen i samtalen

Studien baseras på intervjuer med 13 sjuksköterskor i barnhälsovården i Sverige som avslutat utbildningen i Grunda Sunda Vanors hälsosamtal. Trots känslomässiga och praktiska utmaningar upplevde sjuksköterskorna att de verktyg de tillägnat sig genom utbildningen underlättade samtalen om övervikt och fetma.

Sjuksköterskorna beskrev en ökad säkerhet vid samtalen med barnen och föräldrarna om övervikt och hälsosamma levnadsvanor även om de fortsatt upplevde utmaningar i detta arbete. Att få verktyg i form av bilder och hjälp med struktur för samtalet ökade känslan av professionalitet och bidrog till att sjuksköterskorna i viss mån upplevde det lättare att involvera barnen i samtalet, säger Charlotte Castor, barnsjuksköterska vid Skånes universitetssjukhus och en av forskarna bakom studien.

Publikation
A challenging balancing act to engage children and their families in a healthy lifestyle – Nurses' experiences of child-centred health dialogue in child health services in Sweden.

Mariette Derwig
Charlotte Castor

Om studien

Intervjuerna i studien genomfördes inom ramen för Sofie Johanna Borg och Malin Elisabeth Ollhages magisteruppsats och har därefter bearbetats vidare av forskare Charlotte Castor, Mariette Derwig och Irén Tiberg.