Nytt nordiskt samarbete om e-hälsa

Inger Kristensson Hallström och Helen Åvik Persson.
Inger Kristensson Hallström och Helene Åvik Persson deltar i workshop på Hilleröds sjukhus i Danmark.

Inger Kristensson Hallström och Helene Åvik Persson har tillsammans med kollegor i Danmark, Sverige och Norge inlett ett nytt nordiskt samarbete. Målet är att utveckla utbildning för att öka sjuksköterskor och läkares kompetens inom digital vård, för att kunna ge säker sjukhusvård i hemmet med god kvalitet.

Den 12 januari deltog de i en workshop på Hilleröds sjukhus i Danmark för att diskutera gemensamma erfarenheter.

En av de bidragande orsakerna till att olika e-hälsolösningar i vården inte införs som planerats är att personalen känner sig osäker på hur de ska agera. Tillsammans med nordiska kollegor diskuterade vi möjliga lösningar för att öka sjuksköterskor och läkares kompetens inom digital vård och hur vi tillsammans kan gå vidare, säger Inger Kristensson Hallström.

Inger leder forskningsprogrammet eChildHealth med fokus på att utveckla barnsjukvård med stöd av e-hälsa. Ett av målen är att underlätta kommunikationen mellan vårdpersonal och familj när barn med långvariga sjukdomar lämnar sjukhuset och får vård i hemmet.