På besök i forskargruppen: "Djupt tacksam för stödet och vägledningen"

Melkamu Merid Mengesha. Foto.
Melkamu Merid Mengesha vid Medicinska fakulteten i Lund.

Introduktionskurs till forskningsmetod var på agendan när nyblivna doktoranden Melkamu Merid Mengesha, från Arba Minch i Etiopien, besökte forskargruppen Barns och familjers hälsa vid Medicinska fakulteten i Lund.

Berätta om ditt besök

– Jag gick min första doktorandkurs, "Introduktion till forskningsmetodik”. Jag uppskattade kursens interaktiva karaktär, som inte bara underlättade inlärningen utan också utgjorde en utmärkt plattform för nätverkande och utbyte av erfarenheter och forskningsperspektiv. Under veckan före kursstarten arbetade jag med att korrekturläsa transkriptioner och översättningar av kvalitativa intervjuerna i mitt doktorandprojekt.

Hur kändes det att träffa kollegorna i forskargruppen?

Verkligen trevligt att få träffa mina kollegor. Det var en mycket trevlig vistelse i den välkomnande, bekväma och smarta arbetsmiljön på fakulteten. Julstämningen var också uppskattad med jullunch och luciafirande. Jag är djupt tacksam för gästfriheten, stödet och vägledningen under besöket.

Om Melkamu

Melkamu Merid Mengesha är doktorand i forskargruppen Barns och familjers hälsa, under handledning av Cecilia Follin, Inger Kristensson Hallström och Degu Jerene. Hans forskning handlar om att motverka hiv-relaterat stigma och förbättra de kliniska resultaten bland ungdomar som lever med hiv i Etiopien.

Profil i forskningsportalen