Telenärvarorobotar främjar interaktion och lärande

Barn interagerar med telenärvarorobot i skolan
Med telenärvaroroboten Fable Connect, utvecklad av Shape Robotics, kan användaren interagera med sina klasskamrater i skolan från exempelvis sjukhuset eller hemmet. Bildkälla: Shape Robotics.

Mette Wiebel med forskarkollegor visar i en ny studie att användningen av telenärvarorobotar i undervisningen kan hjälpa barn på sjukhus att delta i sociala aktiviteter med sina klasskamrater i skolan.

När barn och ungdomar med cancer återvänder till skolan efter cancerbehandling upplever många sociala, psykologiska eller skolrelaterade problem. I sitt doktorandprojekt undersöker Mette Wiebel hur telenärvarorobotar kan hjälpa dessa barn och ungdomar att upprätthålla kontakten med sin skolklass under sin cancerbehandling och därigenom stödja deras personliga, sociala och professionella utveckling.

En ny studie visar att användningen av telenärvarorobotar i undervisningen gör det möjligt för barn på sjukhus att aktivt delta i sociala aktiviteter i realtid med sina klasskamrater. Konsekvent övervakning är dock nödvändig eftersom klasskamraterna kan tappa intresset för att ge stöd till ett barn med cancer.