Delar med sig av expertis inom barnhälsovård

Barn håller vuxens hand

Inger Kristensson Hallström, Gudrún Kristjánsdóttir och Runar Vilhjalmsson har delat med sig av sin forskning och sina erfarenheter inom barnhälsovård vid en internationell konferens i Rom den 28-29 september.

Vid konferensen, som arrangerades av Paediatric Nursing Associations of Europe (PNAE), samlades sjuksköterskor från hela Europa för att dela med sig av forskning och erfarenheter på temat barnhälsovård i en föränderlig värld.

Inger Kristensson Hallström är professor i pediatrisk omvårdnad i forskargruppen Barns och familjers hälsa vid Lunds universitet. Gudrún Kristjánsdóttir och Runar Vilhjalmsson är professorer vid University of Iceland, Reykjavik.

Inger Kristensson Hallström, som anslöt till konferensen via tåg från Lund, presenterade forskning om e-hälsa inom barnsjukvård. Runar Vilhjalmsson delade med sig av forskning om föräldrars tillgång till hälso- och sjukvård efter pediatrisk kirurgi.