Examination av uppskattad kurs i komplexa interventioner

Kursdeltagare. Foto.
Kursdeltagarna samlade för den sista campusträffen vid Arba Minch University i Etiopein.

Den 27 februari i år startade en ny omgång av kursen ”Komplexa interventioner inom hälso- och sjukvård” i ett samarbete mellan Lunds universitet och Arba Minch University i Etiopien. Under de kommande veckorna examineras 11 kursdeltagare, som under året arbetat med sin egen forskningsplan för ett planerat eller pågående forskningsprojekt.

Till kursen antogs doktorander registrerade vid Arba Minch University inom områden som omvårdnad, medicin och folkhälsovetenskap. De har lärt sig att utveckla, utvärdera och genomföra komplexa interventioner inom hälso- och sjukvård för barn med särskilt fokus på forskning som omfattar barn, ungdomar och deras familjer.

Kursen har genomförts vid fyra kurstillfällen bestående av två campusträffar vid Arba Minch University och två digitala möten. Mellan kurstillfällena har deltagarna arbetat med sin egen forskningsplan för ett planerat eller pågående forskningsprojekt.

I oktober samlades deltagarna för den sista campusträffen vid Arba Minch University tillsammans med kursansvarig och examinator Inger Kristensson Hallström, kursledare Abayneh Tunje Tanga och epidemiolog Degu Jerene.

Inger Kristensson Hallström, examinator. Abayneh Tunje Tanga, kursledare.
Inger Kristensson Hallström, kursansvarig och examinator. Abayneh Tunje Tanga, kursledare.
Kursdeltagarna studerar. Foto.
Sista campusträffen i Arba Minch.