Brukarstyrd inläggning - andrum för personer med psykisk ohälsa

Par håller varandra i handen.
Bildkälla: Mostphotos

Brukarstyrd inläggning är en vårdform där personer med psykisk ohälsa själva kan lägga in sig för heldygnsvård, utan läkarbedömning. Forskare vid Lund universitet har intervjuat 7 personer om deras erfarenheter av vårdformen. Andrum och återhämtning var återkommande erfarenheter.

Brukarstyrd inläggning (BI) riktar sig mot personer med självskadebeteende och risk för suicid, som har haft mycket kontakt med psykiatrin. Vid behov av vård kontaktar personen avdelningen och ber om att få lägga in sig. Ingen läkarbedömning krävs och man behöver inte motivera varför man vill lägga in sig.

– Det handlar om att låta personer själva få styra över när de behöver vård, säger Rose-Marie Lindkvist, doktorand vid Psykiatri Lund och projektassistent i forskargruppen Barns och familjers hälsa.

För att få tillgång till BI måste personen skriva ett kontrakt med psykiatriavdelningen som bland annat definierar målen med inläggning, förhållningsregler, ansvarsfördelning och önskemål kring personalens bemötande. Vården är begränsad till max tre nätter innan man skrivs ut och högst tre gånger i månaden får personer med BI-kontrakt lägga in sig själva.

Andrum och återhämtning

Rose-Marie Lindkvist har tillsammans med Sofie Westling, Sophie I. Liljedahl & Kajsa Landgren, genom en intervjustudie undersökt 7 personers erfarenheter av brukarstyrd inläggning. Andrum, återhämtning och att bryta det negativa mönstret var återkommande erfarenheter.

– De beskrev hur den brukarstyrda inläggningen gav ett andrum och en möjlighet att bryta det negativa mönstret, ladda batterierna och återhämta sig. De upplevde också att de välkomnades på ett annat sätt än tidigare och uppskattade möjligheten till ökad kontroll över sin vård, säger Rose-Marie Lindkvist.

I nästa steg ska forskarna undersöka de hälsoekonomiska effekterna av vårdformen.

Publikation:
A Brief Breathing Space: Experiences of Brief Admission by Self-Referral for Self-Harming and Suicidal Individuals with a History of Extensive Psychiatric Inpatient Care