Helene Åvik Persson spikar sin avhandling

Helene Åvik Persson

Torsdagen den 19 maj slog Helene Åvik Persson in spiken i sin avhandling under den traditionsenliga spikningen vid Lunds universitet, som markerar att avhandlingen blivit tillgänglig för allmänheten.

Helene Åvik Persson är distriktssköterska och doktorand i hälsovetenskap med inriktning omvårdnad. Hennes avhandlingsarbete handlar om palliativ vård för äldre personer på särskilt boende i Sverige. Forskningen fokuserar på personalens upplevelser av implementering av kunskapsbaserad palliativ vård genom en utbildningsintervention i särskilda boenden.

Disputation

Helene Åvik Persson disputerar den 10 juni med avhandlingen "Implementation of knowledge-based palliative care at nursing homes: The professionals' perspective", (länk till avhandling).

Huvudhandledare: docent Anna Ekwall, Lunds universitet.

Fakultetsopponent: professor Annica Kihlgren, Örebro universitet.
Ordförande vid disputationen: docent Christina Bökberg, Lunds universitet.

Tid och plats för disputationen