Förberedelser inför medicinska undersökningar – barnets perspektiv viktigt

Barn håller vuxens hand

Förberedelser och information inför medicinska undersökningar och behandlingar är av stor betydelse, speciellt för barn. I en ny studie har forskare undersökt hur barn och deras föräldrar informeras och förbereds för medicinska ingrepp och behandlingar på svenska pediatriska avdelningar och hur dessa förberedelser har förändrats sedan år 2000.

Bakom studien står Marie Edwinson Månsson, universitetslektor och tidigare medarbetare i forskargruppen Barns och familjers hälsa, Maria Forsner, docent, Umeå universitet och Lena Hedén, docent, Högskolan i Borås.