e-hälsolösningar för effektivare behandling av tuberkulos

Forskare har utvärderat effektiviteten av e-hälsolösningar för ökad följsamhet till behandling av tuberkulos och dess effekt på behandlingsresultaten. Bakom studien står bland andra epidemiolog Degu Jerene, som ingår i forskningsprogrammet eChildHealth och är knuten till forskargruppen Barns och familjers hälsa vid Lunds universitet.

Framgångsrik behandling av tuberkulos är till stor del beroende av en god följsamhet till behandlingen. I stor utsträckning kräver det så kallad Directly Observed Therapy (DOT), en tuberkuloskontrollstrategi som innebär att patienterna sväljer sina mediciner under övervakning. Detta kräver i sin tur frekventa besök på vårdinrättningar.

Höga kostnader för patienter, stigmatisering och belastning på hälsosystemet innebär stora utmaningar för DOT. Digital adherence technologies (DAT), e-hälsolösningar för ökad följsamhet till behandling, möjliggör genomförbara alternativ till DOT, men det finns motstridiga evidens på deras effektivitet och genomförbarhet.

I studien, som genomförts i Ukraina, Tanzania, Sydafrika och Filippinerna, har forskarna utvärderat om implementering av DAT med daglig övervakning kan minska dåliga behandlingsresultat.