På besök från University of Iceland

Gudrún Kristjansdottir och Runar Vilhjalmsson vid Institutionen för hälsovetenskaper i Lund.

Gudrún Kristjánsdóttir och Runar Vilhjalmsson, professorer vid University of Iceland, Reykjavik, har delat med sig av sin expertis i forskargruppen Barns och familjers hälsa.

Gudrún Kristjánsdóttir är professor i pediatrisk omvårdnad och Runar Vilhjalmsson professor i medicinsk sociologi. Från 21 april till 20 maj var de på plats i forskargruppen Barns och familjers hälsa vid Institutionen för hälsovetenskaper i Lund.

De har bland annat arbetat på artiklar kopplade till forskningsprogrammet eChildHealth, med målet att utveckla en säker barncentrerad vård med stöd av e-hälsa. Bland annat undersöks hur en e-hälsoapp i en e-platta kan underlätta kommunikationen mellan vårdpersonal och familj när barn med långvariga sjukdomar lämnar sjukhuset.

Gudrún Kristjánsdóttir arbetar på en dataanalys av hur e-hälsoappen påverkar stress. Runar Vilhjalmsson skriver på en artikel om hälsoliteracitet och nöjdhet med vården. Den 10 maj ledde de forskningsseminariet “What about the instrument: Issues of selection and analysis”.