Presenterar forskning om e-hälsa

Postervisning vid internationell konferens i Dublin, Irland. Foto.
Postervisning vid internationell konferens i Dublin, Irland.

Den 21-23 juni presenterade Inger Kristensson Hallström forskning om e-hälsa vid ”16th International Family Nursing Conference” i Dublin, Irland.

Inger Kristensson Hallström är professor i pediatrisk omvårdnad vid Lunds universitet och forskargruppschef för forskargruppen Barns och familjers hälsa. Hon leder också forskningsprogrammet eChildHealth som handlar om att främja och bistå egenvård för barn och ungdomar med långvarig sjukdom och deras familjer.

Under postervisningen vid konferensen i Dublin presenterade Inger den forskning som bedrivs inom eChildHealth. I forskningsprogrammet ingår ett antal kliniska studier inom barnsjukvård men även studier av implementering, teknisk utveckling, hälsoekonomi och kulturella faktorer. Delprojekt bedrivs i Sverige, Danmark och Etiopien. Fokus ligger på komplexa, långvariga och kostsamma utmaningar inom barnsjukvården. Målet är att stärka och utveckla en säker barncentrerad vård med stöd av e-hälsa.

Forskningen bedrivs av ett flervetenskapligt forskarteam inom hälsovetenskap, medicin, ekonomi, teknologi och samhällsvetenskap, som arbetar tillsammans kring gemensamma forskningsfrågor.