Delar med sig av erfarenheter till ukrainska medicinstudenter

Ukrainska studenter och handledare från fakulteten. Foto.
Elisabeth Englund, Khrystyna Borteichuk, Marko Shyika och Åsa Tornberg, handledare och adepter vid sommarens forskarskola för ukrainska studenter. Foto: Agata Garpenlind.

Åsa Tornberg, docent i fysioterapi och forskare i forskargruppen Barns och familjers hälsa, har handlett ukrainska medicinstudenter, under sommarens forskarskola vid Medicinska fakulteten.

– Sommarforskarskolan med de ukrainska studenterna har varit ett mycket fint initiativ. Det är givande att handleda studenter och få följa dem i deras process när de lär sig om nya saker. Jag har handlett två studenter som samlade in data tillsammans. De har mätt fysisk aktivitet med hjälp av accelerometrar placerade på två olika ställen på försökspersonerna, dels på handled och på höften. Accelerometern på handleden användes till att analysera sömnmönster, säger Åsa Tornberg.

Läs hela nyheten på Intramed (Text och foto: Agata Garpenlind)