Forskningsmedel till projekt om brukarstyrd inläggning för barn och unga

Kajsa Landgren
Kajsa Landgren, docent.

Kajsa Landgren, docent i forskargruppen Barns och familjers hälsa, har tilldelats forskningsmedel från stiftelsen Lindhaga för ett projekt om brukarstyrd inläggning för barn och unga med psykisk ohälsa.

Brukarstyrd inläggning (BI) är en vårdform där patienten själv kan lägga in sig för vård, max tre nätter åt gången och max tre gånger per månad. Metoden är utformad för vuxna men har prövats i barnpsykiatrisk vård i Skåne. Målet med BI är att vid tidiga tecken på kris kunna erbjudas en trygg frizon med tillgång till kompetent personal, där barnet får behålla sitt självbestämmande och sin autonomi.

Projektet fokuserar på brukarstyrd inläggning för barn och unga med upprepat självskadebeteende och risk för suicid och har nu tilldelats 80 000 kr från stiftelsen Lindhaga. Tidigare har ungdomar intervjuats om upplevelsen av att själva kunna påverka sin vård genom BI. Nu ska närstående till ungdomar som har tillgång till BI och personal intervjuas om sina erfarenheter.

– Det övergripande målet är att skapa riktlinjer för effektiv och säker hantering av suicidrisk hos ungdomar med självskadebeteende, säger Kajsa Landgren.

Forskningen ingår i ett större projekt som Sofie Westling, docent vid Psykiatri, Lund, tilldelades 5,4 miljoner för av Vetenskapsrådet, med bl.a. Kajsa Landgren som medsökande. Nyligen fick de en artikel accepterad, med doktorand Rose-Marie Lindkvist som försteförfattare som handlar om ungdomarnas erfarenhet av brukarstyrd inläggning på barn- och ungdomspsykiatrin (BUP).