Stöd och vägledning viktigt för mödrar till prematura barn

Fr.v. Annica Sjöström-Strand, Inger Kristensson Hallström.

Mödrar till för tidigt födda barn löper stor risk att drabbas av stress och ångest. I en ny studie har forskare från forskargruppen Barns och familjers hälsa undersökt dessa mödrars erfarenheter när de skrivits ut från sjukhuset tillsammans med sitt barn.

Tio mammor som fött barn mellan graviditetsvecka 30-36 intervjuades två-tre månader efter att de skrivits ut från sjukhuset med sitt barn. I resultaten framkom att mödrarna strävade efter att hitta en säker fristad i sitt hem där de kunde använda den familjära hemmiljön för att ta kontroll över sin nya tillvaro.

Stöd, uppmuntran och vägledning i kombination med individuell uppföljning från vårdpersonalen var viktigt för mödrarna i övergången från sjukhuset till hemmiljön, framförallt vägledning med fokus på amning.

Bakom studien står professor Inger Kristensson Hallström och forskare Annica Sjöström-Strand från forskargruppen Barns och familjers hälsa tillsammans med Kristin Breivold och Esther Hjaelmhult. Studien finansierades med medel från Norska sjuksköterskeförbundet.

Publikation
Mothers’ experiences after coming home from the hospital with a moderately to late preterm infant – a qualitative study