Tilldelas tjänsteutrymme för klinisk-translationell forskning

Fr.v. Malin Skoog, doktorand och vårdutvecklare. Katarina Lauruschkus, leg. fysioterapeut och biträdande forskare.

Två forskare från forskargruppen Barns och familjers hälsa vid Lunds universitet har beviljats tjänsteutrymme på 50% under fyra år för klinisk-translationell forskning i Region Skåne.

Region Skåne bedriver en omfattande klinisk medicinsk forskning och utbildning. En viktig faktor som gör detta arbete framgångsrikt är ett nära samarbete med Medicinska fakulteten vid Lunds universitet, där tjänsteutrymme för forskning och utbildning är ett viktigt fundament.

Nu har doktorand Malin Skoog och biträdande forskare Katarina Lauruschkus från forskargruppen Barns och familjers hälsa, tilldelats 50% i tjänsteutrymme under fyra år av Region Skåne i samarbete med Medicinska fakulteten, för klinisk- translationell forskning.

– Jag är både glad och tacksam för det nya tjänsteutrymmet. Det ger mig goda förutsättningar att fullfölja mitt doktorandprojekt, viket innebär att jag kommer att ha möjligheten att omsätta resultaten från mina två första studier i en klinisk intervention, säger Malin Skoog.

Hennes doktorandprojekt handlar om screening för postpartum depression (PPD) av icke-svenskspråkiga invandrarmödrar i Barnhälsovården. Handledare är professor Inger Kristensson Hallström och docent Vanja Berggren.

Biträdande forskare Katarina Lauruschkus har i sin forskning, tillsammans med docent Åsa Tornberg, undersökt långtidseffekter av statisk jämfört med dynamisk ståträning för barn och unga med cerebral pares utan självständig gångförmåga.

Framöver kommer forskningen att fokusera på träningseffekter av dynamisk ståträning för att kunna ge individuella träningsrekommendationer för barn och unga med svåra funktionsnedsättningar. Forskningsprojektet har nyligen tilldelats 4,8 miljoner i anslag från Vetenskapsrådet.