Bakom studien står doktorand Petra Pålsson, docent Linda Kvist och professor Inger Kristensson Hallström från forskargruppen Barns och familjers hälsa tillsammans med Eva K. Persson och Maria Ekelin.
Data samlades in från 66 barnmorskemottagningar och 189 barnmorskor under 2016. I resultatet framkom att föräldrautbildning oftast genomfördes i små föräldragrupper, omfattningen varierade mellan 2-10 timmar och att ett gemensamt och strukturerat program för utbildningen endast användes på 37,3% av barnmorskemottagningarna.
Det framkom också att utbildningen inte alltid överensstämde med föräldrarnas förväntningar, särskilt gällande fokus på tidigt föräldraskap och vägledning på internet. Barnmorskorna hade en positiv inställning till att arbeta med föräldrautbildning men uttryckte samtidigt att det fanns en brist på organisatoriskt stöd och kunskap i gruppledarskap och undervisning.
För att tillhandahålla en utbildning som bättre motsvarar föräldrarnas behov och önskemål är det viktigt att utveckla evidensbaserade riktlinjer inom föräldrautbildning och erbjuda barnmorskorna stöd och utbildning i gruppledarskap och undervisning, skriver forskarna.
Studien finansierades av Forte (Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd).