Vill bidra med ny kunskap om vård av barn och unga med HIV i Etiopien

Professor Inger Kristensson Hallström med Olof Östenberg och Axel Rosvall Norrstam.

Under handledning av professor Inger Kristensson Hallström och sjuksköterskan Mulatu Biru Shargie, ska läkarstudenterna Olof Östenberg och Axel Rosvall Norrstam undersöka om könstillhörighet påverkar behandlingsresultaten för barn som diagnostiserats med HIV och påbörjat antiretroviral behandling (ART) i Etiopien.

Barn i åldern 5-14 år står för mer än 80% av alla HIV-infekterade barn i Etiopien. Ojämlikheter i hälso- och sjukvård förekommer världen över där faktorer som ålder, etnicitet, inkomst och kön kan påverka vården.

I deras kandidatuppsats ska läkarstudenterna Olof Östenberg och Axel Rosvall Norrstam nu undersöka om skillnader i behandlingsresultaten för barn, 3 månader-14 år, som genomgått ART i Etiopien, kan kopplas till deras könstillhörighet.

Mulatu Biru
Mulatu Biru Shargie

Materialet består av data insamlade i en prospektiv kohortstudie av Mulatu Biru Shargie, sjuksköterska och doktor i medicinsk vetenskap, under handledning av professor Inger Kristensson Hallström från forskargruppen Barns och familjers hälsa. Studien inkluderade 309 barn som nyligen diagnostiserats med HIV och påbörjat ART-behandling mellan december 2014 och april 2015 i Etiopien.

Med detta material som grund kommer Olof Östenberg och Axel Rosvall Norrstam med handledning av Inger Kristensson Hallström och Mulatu Biru Shargie, att jämföra påverkan på CD4-celler, vikt och Hb mellan pojkar och flickor, 1, 6 och 12 månader efter påbörjad ART-behandling. Målet är att bidra med ny kunskap som kan förbättra vården av barn och unga med HIV i Etiopien.

– Barns hälsa är viktig, inte enbart i sig själv utan också ur ett hållbarhetsperspektiv. Studien är därför viktig ur flera aspekter, inte minst för att främja en jämlik vård och en god hälsa för både flickor och pojkar, säger Inger Kristensson Hallström.

Läs också:

HIV-sjuka barn i Etiopien löper stor risk att få bristfällig behandling