Vill förebygga övervikt hos förskolebarn

Fr.v. Inger Kristensson Hallström med Mariette Derwig efter halvtidsbedömingen.

I sitt doktorandprojekt undersöker Mariette Derwig om en barncentrerad samtalsmodell som ska användas på BVC kan förebygga övervikt hos förskolebarn. Den 8 februari genomförde hon sin halvtidsbedömning.

Mariette Derwig är barnläkare vid Kunskapscentrum barnhälsovård i Region Skåne och doktorand i forskargruppen Barns och familjers hälsa under handledning av Inger Kristensson Hallström, Irén Tiberg och Jonas Björk.

I sitt doktorandprojekt undersöker hon om en samtalsmodell som utgår från barnets perspektiv kan främja hälsosamma levnadsvanor i familjer och förebygga övervikt och fetma hos förskolebarn. Samtalsmodellen, som fått namnet Grunda sunda vanor, ska användas av sjuksköterskor på BVC i samtalen med barn och föräldrar om levnadsvanor och övervikt.

Pedagogiska bilder ökar barnets delaktighet i hälsosamtalet
För att engagera barnet i samtalen använder sjuksköterskan ett pedagogiskt bildmaterial som utgår från de viktigaste levnadsvanorna som enligt forskning påverkar barnets viktutveckling.

Genom en bildberättelse om ett litet troll får barnet möta färgglada frukt- och grönsaksfigurer, bekanta sig med tallriksmodellen och lära sig om portionsstorlekar. Matvanor är i fokus men man tar också upp fysisk aktivitet, stillasittande, tandborstning och sovvanor.

För att fastställa om Grunda sunda vanor är en användbar samtalsmodell, kartläggs både barnens, föräldrarnas och sjuksköterskornas erfarenheter av hälsosamtalen. I studien deltar 5 000 fyraåringar och deras föräldrar på 37 barnhälsovårdsenheter i Skåne.