Ytterligare tre års finansiering för eChildHealth

Sjuksköterska håller i en e-platta
Inom forskningsprogrammet eChildHealth utvecklas barnsjukvård med stöd av e-hälsa.

Forskningsprogrammet eChildHealth har tilldelats 13,8 miljoner från Forte, för ytterligare tre års finansiering. Målet är att utveckla en säker barncentrerad vård med stöd av e-hälsa.

Det känns fantastiskt roligt och är ett fint erkännande för den flervetenskapliga forskning vi har gjort i nära samarbete med kliniska verksamheter de senaste åren, säger Inger Kristensson Hallström, professor i pediatrisk omvårdnad vid Lunds universitet, som leder forskningen.

Forskningen genomförs i nära samarbete med Lunds tekniska högskola (LTH) och Skånes universitetssjukhus (SUS). Ett flervetenskapligt forskarteam inom vårdvetenskap, medicin, ekonomi, teknologi och samhällsvetenskap, arbetar tillsammans för att utveckla en säker barncentrerad vård med stöd av e-hälsa.

Ehälso-app ska ge tryggare vård

I samarbete med Lunds tekniska högskola (LTH) undersöks hur en Ehälso-applikation i en surfplatta kan underlätta kommunikationen mellan vårdpersonal och familj när barn med långvariga sjukdomar lämnar sjukhuset. Målet är att ge barnet och familjen den trygghet och det stöd de behöver i hemmet och minska familjens behov av resor och återbesök på sjukhuset.

Barn, föräldrar och personal är delaktiga i utvecklingen vilket innebär att vi kan skräddarsy lösningar som uppfyller deras behov för en säker kommunikation och stöd till trygg egenvård för barn och föräldrar i hemmet, förklarar Inger Kristensson Hallström.

Internationellt forskarteam

I forskningsprogrammet deltar forskare från flera länder. Forskare i Danmark undersöker hur en mobilapplikation kan användas som hjälpmedel för att identifiera eller utesluta cerebral pares hos barn och hur e-hälsa kan användas som redskap för intravenös behandling i hemmet för barn och unga med akut eller långvarig sjukdom. I samarbete med Arba Minch University i Etiopien undersöks om påminnelser via sms är en effektiv strategi för att öka följsamheten till behandling för ungdomar som lever med HIV i Etiopien.

Vid sidan om de kliniska studierna görs hälsoekonomiska utvärderingar, och de utmaningar som uppstår till följd av att e-hälsa förändrar relationerna mellan barn, familj och professionella aktörer, studeras med utgångspunkt i kulturella perspektiv och implementeringsforskning.

Forskningsprogrammet eChildHealth startades 2018 och det nya anslaget på 13,8 miljoner från Forte möjliggör ytterligare tre års finansiering.

Det innebär att vi kan fortsätta att utveckla e-hälsa för fler patientgrupper. Det innebär också att vi kan utvärdera användningen av olika former av e-hälsa på både kort och lång sikt. Framför allt innebär det att vi har tid och resurser för att underlätta och beforska implementering av e-hälsa inom olika delar av barn- och ungdomssjukvård i flera olika länder, säger Inger Kristensson Hallström.