Bidra med forskning om hemsjukvård för barn

Specialnummer om hemsjukvård för barn
Specialnummer om hemsjukvård för barn i den internationella tidskriften ”International Journal of Environmental Research and Public Health”

Inger Kristensson Hallström, från forskargruppen Barns och familjers hälsa, är gästredaktör för ett specialnummer om hemsjukvård för barn, i den internationella tidskriften ”International Journal of Environmental Research and Public Health”. Nu har du chansen att bidra med din forskning.

Internationella riktlinjer anger att barn endast ska läggas in på sjukhus när vård inte kan ges i hemmet. Hemsjukvård innebär att barnet i sitt eget hem får sjukvård som motsvarar den på sjukhuset. Familjer med sjuka barn föredrar ofta vård i hemmet framför vård på sjukhus och efterfrågan på hemsjukvård för barn ökar. Samtidigt är det vetenskapliga underlaget begränsat och det behövs mer kunskap om vad som är viktigt för att ge vård i hemmet med hög kvalitet till barn.

Ny kunskap om hemsjukvård för barn

Specialnumret “Home-Based Healthcare for Children with Illness” ska bidra med ny evidens inom detta område. Gästredaktör är professor Inger Kristensson Hallström, tillsammans med assisterande gästredaktör Gudrun Kristjansdottir, Helena Hansson och Charlotte Castor. Specialnumret kommer att publiceras i den internationella tidskriften ”International Journal of Environmental Research and Public Health”

Bidra med din forskning

Tidskriften söker nu manuskript som behandlar olika aspekter av hemsjukvård. Manuskripten ska inte ha publicerats tidigare. Alla manuskript kommer att granskas och godkända artiklar publiceras kontinuerligt i tidskriften (så snart de accepteras). Deadline för att skicka in manuskript är 1 mars 2021.

Här kan du läsa mer om specialnumret och hur du skickar in manuskript:
www.mdpi.com/journal/ijerph/special_issues/Home_Based_Healthcare_Children