Doktorspromotion i sommargrönska

Fr. v. Åsa Tornberg, Petra Lundström, Mariette Derwig, Malin Skoog och Inger Kristensson Hallström.

Mariette Derwig, Malin Skoog och Petra Lundström har alla doktorerat i forskargruppen Barns och familjers hälsa. Den 3 juni tog de emot sina doktorshattar under den traditionsenliga doktorspromotionen vid Lunds universitet.

För Mariette Derwig, Malin Skoog och Petra Lundström inleddes promotionen med en procession från Universitetshuset till Domkyrkan där de fick ta emot doktorshatten, ringen och diplomet som ett bevis för att de promoverats. Doktorshatten symboliserar frihet och makt och ringen trohet mot vetenskapen.

Mariette Derwig disputerade den 14 december 2021. I sin avhandling har hon undersökt hur ett barncentrerat hälsosamtal kan främja hälsosamma levnadsvanor i familjer och förebygga övervikt och fetma hos förskolebarn.

Handledare: Inger Kristensson Hallström.
Biträdande handledare: Irén Tiberg och Jonas Björk.

Länk till avhandling: A Child-Centred Health Dialogue for the prevention of obesity: Feasibility and evaluation of a structured model for the promotion of a healthy lifestyle in preschool children and their families in the Swedish Child Health Services.

Malin Skoog disputerade den 1 april 2022. Hennes avhandlingsarbete handlar om screening för postpartum depression (PPD) av icke-svenskspråkiga invandrarmödrar i Barnhälsovården.

Handledare: Inger Kristensson Hallström.
Biträdande handledare: Christine Rubertsson.

Länk till avhandling: Screening immigrant mothers for postpartum depression. Development and feasibility of an educational Intervention for nurses in the child health services.

Petra Lundström disputerade den 20 maj 2022. I sin avhandling har hon undersökt effekterna av fysisk aktivitet vid olika intensitet på överviktiga/normalviktiga stillasittande.

Handledare: Åsa Tornberg
Biträdande handledare: Katarina Lauruschkus, Åsa Andersson och Anette Rickenlund.

Länk till avhandling: Impact of physical activity and exercise training on health-related biomarkers in different sedentary populations.